Кансультацыя
«Неабходнасць і ўмовы фарміравання асноў бяспекі і жыццядзейнасці ў дзяцей дашкольнага ўзросту»
“Самае дарагое ў чалавека- гэта жыццё”
М.А.Астроўскі.
Фарміраванне асноў бяспекі і жыццядзейнасці дзяцей ва ўмовах дашкольнай установы з'яўляецца актуальнай і значнай праблемай, паколькі абумоўлена аб'ектыўнай неабходнасцю інфармавання дзяцей пра правілы бяспечных паводзін, набыцці імі досведу бяспечных паводзін у побыце.
Важна не толькі засцерагаць дзіця ад небяспекі, але і рыхтаваць яго сустрэчы з магчымымі цяжкасцямі, фарміраваць уяўленне пра найболей небяспечныя сітуацыі, пра неабходнасць выканання мер засцярогі, прывіваць яму навыкі бяспечных паводзін у побыце сумесна з бацькамі, якія выступаюць для дзіцяці прыкладам для пераймання. Паняцце бяспекі раней складалася толькі з аховы жыцця і здароўя дзяцей. Але сучасны свет змяніў падыход да праблемы бяспекі, у яе ўвайшлі і такія паняцці як экалагічная катастрофа і тэрарызм.
Пры азнаямленні дзяцей з першапачатковымі асновамі бяспекі павінны быць вызначаны наступныя мэты:
-фарміраванне асноў па захаванні і ўмацаванню здароўя;
-выхаванне бяспечных паводзін, здольнасці прадбачыць небяспечныя сітуацыі, магчымасць пазбягаць іх, пры неабходнасці – дзейнічаць.
Праца з дзецьмі па асновам бяспекі і жыццядзейнасці уключае цэлы комплекс задач:
-знаёмства з побытавымі крыніцамі небяспекі, з неабходнымі дзеяннямі ў выпадку небяспекі, фарміраванне ўяўлення пра спосабы бяспечных паводзін у побыце;
-развіццё асноў экалагічнай культуры, выхаванне любві, адказнага і асцярожнага стаўлення да роднай прыроды;
-выхаванне добрасумленнага ўдзельніка дарожнага руху;
-выхаванне пачуцця ўзаемадапамогі і таварыствы.
Рэалізацыя дадзеных задач і фарміраванне першапачатковых асноў бяспекі ажыццяўляецца з улікам наступных асноўных прынцыпаў:
-сістэмнасць і паслядоўнасць(любая новая прыступка ў навучанні дзяцей абапіраецца на ўжо засвоенае ў папярэднім);
-даступнасць (ускладненне матэрыялу адбываецца з улікам узроставых асаблівасцяў дзяцей);
-уключэнне ў дзейнасць (гульнявую, пазнаваўчую, пошукавую і іншыя віды);
-нагляднасць (тэхніка бяспекі лепш за ўсё ўспрымаецца праз багаты ілюстрацыйны матэрыял):
-дынамічнасць (інтэграцыя задач у розныя віды дзейнасці);
(псіхалагічная камфортнасць(здыманне стрэсавых фактараў).
Этапы рэалізацыі дадзеных задач:
1 этап - зацікаўленасць дзяцей, актуалізаваць, удакладніць і сістэматызаваць іх веды пра правілы бяспекі;
2 этап - увесці правілы ў жыццё дзяцей, паказаць разнастайнасць іх праяў у жыццёвых сітуацыях, трэніраваць ва ўменні ўжываць гэтыя правілы;
3 этап - на аснове засвоеных ведаў і ўменняў дапамагчы ўсвядомлена авалодаць рэальнымі практычнымі дзеяннямі.
Формы арганізацыі адукацыйна - выхаваўчага працэсу:
-заняткі;
-завучванне вершаў;
-збор фотаматэрыялаў;
-гульні – заняткі;
-завучванне правіл бяспечных паводзін;
-гутаркі;
-дыдактычныя гульні;
-рухомыя гульні;
-чытанне мастацкай літаратуры;
-разгледжванне ілюстрацый па тэме;
-назіранні;
-экскурсіі;
-тэатралізаваныя ўяўленні;
-сюжэтна – ролевыя гульні;
-гульні – трэнінгі;
-прагляд мультфільмаў;
-працоўная дзейнасць;
-адгадванне загадак;
-забавы;
-вольныя часы.
Поруч з традыцыйнымі формамі навучання, вялікая ўвага надаецца арганізацыі розных відаў дзейнасці і набыццю дзецьмі досведу. Бо ўсё, чаму мы вучым дзяцей, яны павінны ўмець ужываць у рэальным жыцці, на практыцы.
Дзіця трапляе ў розныя жыццёвыя сітуацыі, у якіх яно можа проста разгубіцца. Па-першае, трэба даць дзецям неабходную суму ведаў агульнапрынятых чалавекам нормах паводзін. Па-другое, навучыць адэкватна, усвядомлена дзейнічаць у тым ці іншым становішчы, дапамагчы дашкольнікам авалодаць элементарнымі навыкамі паводзін дома, на вуліцы, у парку, у транспарце і ў – трэціх, развіваць у дашкольнікаў самастойнасць і адказнасць.
Рашэнне задач забеспячэнне бяспечнага, здаровага ладу жыцця магчыма толькі пры добрых зносінах дарослага з дзіцем на роўных: разам шукаем выйсце з цяжкага становішча, разам абмяркоўваем праблему, вядзём дыялог, разам спазнаём, робім адкрыцці, дзівімся.
Для фарміравання навыкаў бяспечных паводзін у дашкольнікаў неабходна стварыць прадметна –развіваючае асяроддзе ў групе. У яго ўваходзяць:
1.Вугалок бяспекі, у якім павінны быць матэрыялы:
-шчыт бяспекі з рознымі відамі разетак, выключальнікаў, замкоў;
- макет вуліцы з дарожнымі знакамі, разметкай для транспарту і пешаходаў, святлафор;
- атрыбуты для сюжэтна-ролевых гульняў “Вадзіцель і пешаходы”, “Рэгулёўшчык”, “Выратавальнікі”, “Хуткая дапамога” і г.д.
План-схема мікрараёна, у якім знаходзіцца дзіцячы сад, з адзнакай небяспечных участкаў, месцаў, спрыяльных для гульняў; плакаты па асновам бяспекі па тэмах “Калі ты згубіўся на вуліцы?” “Увага! Тэрарызм!”, “Пажарная бяспека для дашкольнікаў” і інш; альбомы “Лекавыя расліны”, “Ядавітыя расліны і грыбы”, “Прафесіі”, “Валеалогія ці Здаровае дзіця”, “Калі дзіця паранілася” і інш.
Стварэнне пляцоўкі ПДР на ўчастку для выкарыстання атрыманых ведаў у гульнявой дзейнасці.
2.Гульнятэка, у якой неабходны быць:
-дыдактычныя гульні “Небяспечна – не небяспечна”, “Назаві адным словам”, “Чацвёрты – лішні”, “Так – не так” і інш.:
-настольна – друкаваныя гульні “Асновы бяспекі”, “Вялікая прагулка па вёсцы”, “Добра – дрэнна”, “Валеалогія”, “Дарожныя знакі”, “ Чаразвычайныя сітуацыі дома” і інш.
3.Бібліятэка, у якой маюцца пазнавальная і мастацкая літаратура, фотаальбомы, ілюстрацыі для разгледжвання і абмеркаванні розных сітуацый.
Рэкамендуемая мастацкая літаратура:
Л.Талсты “Пажар”, “Пажарныя сабакі”;
В.Жытко “Пажар”, “У дыму”;
С.Маршак “Пажар”, “Апавяданні пра невядомага героя”, “Казка пра дурное мышаня”;
- Казкі “Воўк і казляняты”, “Тры парасяці”, “Чырвоны Капялюшык”, “Закава хатка”, “Піражок”, “Кот, певень і ліса” і інш.
Праца з бацькамі - адно з найважных накірункаў выхаваўча-адукацыйнай працы ў дзіцячым садзе. Бо круг праблем, злучаны з бяспекай дзіцяці, немагчыма вырашыць толькі ў рамках дзіцячага сада, таму неабходзен цесны кантакт з бацькамі. Нішто не выхоўвае з такой пераканаўчасцю, як наглядны прыклад дарослых.
Мэта працы з бацькамі - растлумачыць актуальнасць, важнасць праблемы бяспекі дзяцей, павялічыць адукацыйны ўзровень бацькоў па дадзенай праблеме, пазначыць круг задач, з якімі неабходна знаёміць першым чынам у сям'і.
У працы з бацькамі выкарыстоўваецца інфармацыйна-аналітычны кірунак: правядзенне апытанняў, анкетаванне бацькоў; пазнавальны накірунак: бацькоўскія зборы, наглядна- інфармацыйны накірунак: арганізацыя Дзён адкрытых дзвярэй, адкрыты прагляд заняткаў і іншых відаў дзейнасці, інфармацыя на стэндзе, папкі-перасоўкі, распрацоўка памятак; вольныя забавы; сумеснае правядзенне свят, вольных часоў, экскурсій; выставы сямейных творчых прац, вырабаў з непрыдатнага і прыроднага матэрыялу.
Дзякуючы праробленай працы чакаюцца вынікі:
1.Атрыманыя дзіцем веды і паданні пра сябе і сваім здароўі дазволяць знайсці спосабы ўмацавання і захавання здароўя.
2.Набытыя навыкі дапамогуць усвядомлена абраць здаровы лад жыцця.
3.Атрыманыя веды дазволяць пазбегнуць няшчасных выпадкаў.